

Den nya, den lätta och den smidiga GS'en
Den senaste tiden har mellanklassens adventurecyklar blossat upp rejält på marknaden. Cyklar som Yamahas Tenere 700, Ducatis DesertX, KTMs Adventure 890 R, Triumphs Tiger 900 och Husqvarnas Norden har uppmärksammats som de smidigare och mer körvänligare syskonen bland sina familjer. BMW Motorrad gjorde en enorm uppdatering på R1300GS inför 2024 och nu gör de en lika radikal uppdatering på mellanviktarna F900GS och F800GS.


F900GS
Den nya designen gör livet som adventureförare bättre på många sätt. Lite större motor ger 900an mer vridmoment och mer hästkrafter. En ny bakre ram, en bränsletank i plast och en omdesignad front dumpar hela 10kg från cykeln. En längre fjädringsväg på 230 mm i fram och 215 mm i bak.




Max hästkrafter
Max vidmoment
Motorvolym
Fjädringsväg fram/bak
Våtvikt
F900GS
105 hk
93 nm
895 cc
230 mm / 215 mm
219 kg
F850GS
90 hk
86 nm
853 cc
204 mm / 219 mm
229 kg